Gruppereise sri Lanka oktober 2018

Gruppereise Sri Lanka Oktober 2018

I Oktober 2018 var jeg igjen klar for å være guide for en gruppereise til Sri Lanka.  Og dette ble også en skikkelig sosial og trivelig rundreise!

Denne gangen var vi 11 personer i alderen 14 til 65. Det var en super sammensetning av folk, og vi hadde en kjempefin reise sammen.

I dette blogginnlegget skal jeg vise litt bilder og fortelle litt om programmet for denne gruppereisen.

Bli med på neste gruppereise til Sri Lanka!

👉Les mer om våre gruppereiser HER.

Elefant veien Bil Sri Lanka

Først ut er beste foto knipset i løpet av turen. Bildet under er tatt av Hilde som var med på reisen. Elefanten vandret midt i vegen i nærheten av Yala nasjonalpark.

Denne rundreisen startet også med noen dager ved «At Ease Beach Hotel» her i Hikkaduwa. Det er fint å ha noen dager til å senke skuldrene og komme i feriemodus.

Vi var også på flere dagsturer i nærområdet her:

Båttur på Madu River, en kort dagstur fra Hikkaduwa
Dagstur til Galle Fort
At Ease Beach Hotel

Du kan lese mer om dagsturer til Madu River HER:

sri lanka norsk guide

Etter fem dager i Hikkaduwa, fylt med spennende opplevelser og koselige måltider, forlot vi At Ease Beach Hotel.

I løpet av seks dager reiste vi Sri Lanka rundt, og fikk med oss de største severdighetene. Styltefiskere, safari i Yala, Ella og «little Adams Peak», Togreisen i høylandet, Kandy og Sigiriya.

En fantastisk opplevelse!

styltefisker stilt Sri Lanka
Nyter utsikten ved bassenget ved Kithala Resort ved Yala
Fantastisk utsikt fra balkongen til 98 Acres
Togreisen mellom Ella og Nano Oya er en skikkelig flott opplevelse
Hele gjengen samlet ved foten av Sigiriya
Landsbyutflukt Tradisjonell matlaging i landsby ved Dambulla
Landsbyutflukt ved Dambulla
styltefisker stilt Sri Lanka

Programmet for gruppereise på Sri Lanka Oktober 2018:

Gruppereise på Sri Lanka,  Dag 6

10.10.2018:

Avreise fra “At Ease Beach Hotel” klokken 08:00 på morgenen. Under første stopp, får vi sett de kjente stylte-fiskerne, der de sitter balanserende på påler i havgapet. På formiddagen kommer vi frem til Tissamaharama, og sjekker inn på flotte “Kithala Resort”. Deretter hentes vi i safari-jeeps og reiser ut til Yala nasjonalpark, hvor vi blant annet kan få øye på leopard, elefanter, bøfler, bjørner, krokodiller, påfugler, øgler og omkring 120 ulike fuglearter. Husk å lade batteriene i kameraet før denne opplevelsen!

Kjørelengde fra Hikkaduwa til Yala: ca 4-5 timer.

Gruppereise på Sri Lanka,  Dag 7

11.10.2018:

Dagens kjøreetappe går oppover, oppover og enda litt oppover, blant fjelltopper og teplantasjer, vannfall og apekatter! Fremme i fjellbyen Ella, sjekker vi inn på superflotte “98 Acres” som byr på en fantastisk utsikt over de omkringliggende fjellene. Er det ønske om mer aktivitet denne dagen, anbefaler vi en gåtur til “little Adams peak”. Denne populære gåturen starter på stier gjennom irrgrønne teplantasjer, før det blir brattere mot slutten opp til toppen. I finvær er utsikten spektakulær og det blir virkelig flotte bilder herfra! Dette er en lett tur på ca to timer som passer til alle aldre.

Kjørelengde fra Yala til Ella: ca 1,5 time.

Gruppereise på Sri Lanka,  Dag 8

12.10.2018:

I dag følger sjåføren oss  til togstasjonen i Ella, og vi blir med på en spektakulær togreise gjennom nydelig fjellandskap. Mange beskriver nettopp denne etappen som en av høydepunktene fra sin reise på Sri Lanka. Norlanka Travels ordner de best tilgjengelige sitteplassene for de ulike togsettene, så her er det bare å lene seg tilbake og nyte det fantastiske landskapet som suser forbi. På togstasjonen Nano Oya, blir vi igjen møtt av vår sjåfør. Det blir mulighet til å spise lunsj på en restaurant, med utsikt til den kjente innsjøen i Nuwara Eliya. Byen kalles ofte «lille England», på grunn av den rike kolonihistorien, arkitekturen, klimaet og beliggenheten i høylandet. Etter en ny kjøreetappe besøker vi en tefabrikk for å se og smake hvordan den kjente Ceylon-teen produseres! Her nyter vi en kopp av den deilige drikken til en nydelig utsikt. Fremme i Kandy, en tidligere mektig hovedstad for Sri Lanka, sjekker vi inn på ”Thilanka Hotel”. Her er det fine rom og fasiliteter som restaurant og svømmebasseng.

Togreisens varighet: ca 2,5 timer i rolig tempo.

Kjørelengde fra Nuwara Eliya til Kandy: ca 3 timer.

PS: Se flere bilder fra togreisen HER.

Gruppereise på Sri Lanka,  Dag 9

13.10.2018:

Ekstra dag i Kandy, med sightseeing og opplevelser: Dagen starter med et besøk i det kjente ”tanntampelet”, hvor en av Buddhas tenner oppbevares. Stedet regnes som en av landets mest hellige templer, og er en opplevelse å få med seg. Det er også tid til å gå å se seg om i byen, kanskje frister det med litt shopping? Te, krydder, smykker, edelsteiner, treutskjæringer, klær og masker er populære gaver å ha med hjem fra Sri Lanka. På ettermiddagen ser vi det kjente Kandyanske danseshowet.

Gruppereise på Sri Lanka,  Dag 10

14.10.2018:

Videre går ferden nordover, underveis blir det et kort stopp ved en krydderhage. Her lærer dere om ulike krydder og urter, og får demonstrert hvordan de brukes i helsefremmende medisin. Fremme i Dambulla, blir vi med på en landsbyutflukt med tradisjonell oksekjerre. Dette er en unik opplevelse som gir et innblikk i hvordan folk lever her på landsbygda. Vi får også prøvesmakt lokale matretter. Deretter sjekker vi inn på “Kaasapa Lions Rock”, rett i nærheten av “løvesteinen” vi skal besøke i morgen.

På ettermiddagen blir de som ønsker igjen på hotellet for å slappe av, mens de som ønsker kan besøke et spesielt og imponerende tempel. Dette består av 5 store grotter med enorme flater med malerier og religiøse statuer. Den største Buddha-figuren er 14 meter lang!

Kjørelengde fra Kandy til Dambulla: ca 3 timer

Gruppereise på Sri Lanka,  Dag 11

15.10.2018:

Etter frokost tar sjåføren oss med til et av Sri Lankas mest kjente severdigheter: Sigiriya. Stedet er også kjent som Lion´s Rock, står på UNESCOs verdensarvliste. Her tar vi beina fatt, opp de mange trappetrinnene til toppen av det enorme løvehodet. Underveis vil en lokal guide fortelle oss om stedets historie, og på toppen belønnes vi av en spektakulær utsikt over den omkringliggende jungelen! Deretter avsluttes rundreisen med transport til flyplassen eller Negombo (strandsted nær flyplassen, hvor du selv besiller hotellet du ønsker). Takk for turen!

Kjørelengde fra Dambulla til Flyplassen/Negombo: ca 3 timer

Togreisen mellom Ella og Nano Oya er en skikkelig flott opplevelse
Forrige innlegg
Tre råflotte hotell i Pasikudah
Neste innlegg
Les om oss i bladet foreldre og barn