Gruppereise Sri Lanka juli

Gruppereise Sri Lanka juli 2018

Historie og bilder fra vår gruppereise på Sri Lanka juli 2018.

Dette var den aller første gangen jeg var med som guide. En fantastisk opplevelse, som frister til gjentakelse.

Og gjentakelse ble det, i gruppereisen oktober 2018.

Synes du det høres spennende ut med en gruppereise til Sri Lanka?

👉 Sjekk denne siden for informasjon om kommende turer:

gruppereiser sri lanka voksne

Gruppereise Sri Lanka Juli, Dag 1:

Etter frokost reiste vi fra At Ease Beach Hotel i Hikkaduwa og satte kurset videre sørover kysten.

Første kjøreetappe ble ikke så lang, da vi stoppet en tur ved Galle Fort. Denne sjarmerende gamlebyen er på Unescos verdensarvliste og det er kolonishistorien som har preget stedet. Borgen ble påbegynt i 1599 av portugiserne, og senere forsterket av nederlenderne. Fortsatt er dette et sted med flerkulturell og multireligiøs befolkning. Vi så både kirker, en moske og flere templer innenfor bymurene.

Sosial Rundreise

Gamlebyen Galle Fort på Sri Lanka

Styltefiskerne på Sri Lanka

Inn igjen i bussen, og neste stopp var i nærhetene av Koggala, her så vi de kjente «styltefiskerne«.  Tradisjonelt var dette en vanlig måte å fiske på her ved kysten av Sri Lanka.
Tidlig om morgenen gikk fiskeren ut, med en trepinne og en fiskekrok, i håp om å fange sardiner eller annen småfisk. Ved å klatre opp og sitte på disse pålene, unnslapp de bølgene fra land.
Hvordan de klarte å holde balansen i time etter time, er et mysterie for meg. Fangsten ble kanskje ikke så stor heller? På en god dag ble det  nok til å mette familien, eller til å tjene noen kroner på nærmeste fiskemarked.

Styltefiskere var tradisjonelt en vanlig måte å fiske på

I dag er ikke denne måten å fiske på særlig vanlig.
Selvsagt  blir fangsten bedre om en reiser ut med båt, eller bruker fiskegarn.
Men styltefiskeren som ikon lever i aller høyeste grad!
Det er av det mest vanlige motivet på malerier, trefigurer og andre souvernirer. (Kanskje såvidt slått av Buddha.) Vi nordmenn har elg i solnedgang, på Sri Lanka har de styltefiskerne!

Lunsj på stranda

Neste stopp var Tangalle, hvor vi spiste lunsj på et strandrestaurant. Litt tid tok det da 16 personer skulle ha mat, men vi ble mette alle sammen til slutt!

Lunsjstopp ved en koselig strandrestaurant i Tangalle

Reisen går fra sørvest til sørøst

Siste etappen ble ren transport, og vi kom frem til Tissamaharana.

Det vil si at vi har kommet oss helt øst i landet i dag og gjort unna en god etappe på 175 kilometer. I ren kjøretid tok det 4,5 timer fra Hikkaduwa til Tissamaharana (inngangsporten til Yala nasjonalprak).

Sosial Rundreise

Trafikken på Sri Lanka er intens.
Det tutes, blinkes og kjøres forbi i «hytt og pine». Trafikantene er et sammensurium av biler, tuktuker,  folk, mopeder, busser, hunder og kuer.
Utrolig at det går bra, egentlig! Men vår sjåfør, Dilhan, fraktet oss helt trygt fram til Tissamaharana.
Her sjekket vi inn på flotte Kithala Resort. Det var veldig deilig med et bad i svømmebassenget etter en lang transportetappe. Og sjekk den utsikten! Irrgrønne rismarker og påfugler:

Overnatting på Kithala Resort under rundreisen på Sri Lanka.

Nå er vi straks klare for middag på hotellet. Tror ellers det blir en rolig kveld. Vi må nemlig opp og i vei før klokken 05 i morgen tidlig….

Planen er nemlig safari i Yala nasjonalpark.

Gleder oss til det!

Gruppereise Juli, Dag 2:

Klokka var bare 04:15 da alarmen ringte i dag. Etter et par sekunder i villrede husket jeg hvor jeg var, og at det var klar for en fantastisk naturopplevelse: Safari i Yala nasjonalpark!

Ved resepsjonen møtte jeg en gjeng med andre trøtte fjes. Vi fikk med frokostpakker fra hotellet og klatret inn i de tre safarijeepene. Det tok ca 20 minutter å kjøre til inngangen av nasjonalparken. Det meste av etappen i mørket, mens sola brøt gjennom innen vi kom frem.

Her møtes alle jeepene for å kjøpe inngangsbilletter til nasjonalparken. Myndighetene tar seg ganske godt betalt pr utenlandske turist som får komme inn i parken. Og disse pengene skal gå til personal, fasiliteter og vedlikehold.  (Hvordan alle millionene som faktisk kommer inn her egentlig blir brukt, lurer jeg på hver gang jeg besøker Yala.  Men det er en annen historie.)

Vill kjøring og ville dyr!

Nå var det klart for å holde øyne og ører åpne, på utkikk etter ville dyr!
Yala er en av de største nasjonalparkene på Sri Lanka. Nesten 1000 kvadratkilometer stor! Økosystemet varierer mellom skog, gressletter, våtmark, stein og sandstrender. Parken har derfor et variert dyreliv. Kanskje mest kjent er leoparden, og mange håper på å få et glimt av dette kattedyret. Faktisk er Yala et av områdene i verden med høyest tetthet av leoparder, så sjansen er absolutt til stede. Dessverre var vi ikke så heldige denne gangen.
Andre dyr som er vanlig å se er elefanter, vannbøfler, ulike hjortedyr, sjakal, krokodiller, slanger, øgler, påfugler og utallige andre fugle- og insektsyper. Høydepunktet mitt i dag var denne elefantfamilien på fire som vi kom riktig nærme:
gruppereise sri lanak juli elefanter i yala

Etter en vellykket safari var vi skrubbsultne, så det var tid for å spise lunsj. Restauranten Refresh ble valgt, og her satte vi ny srilankisk rekord i 16 retter bestilt, spist og betalt på litt over en time 😉

Deretter gikk turen videre. Nå skulle vi opp i høyden. Veien ble brattere og mer og mer svingete da vi nærmet oss målet: Ella. Vi brukte i underkant av 2 timer på å kjøre fra Tissamaharana (ved Yala ) til Ella. I utkanten av Ella stoppet vi ved Ravana Falls. Sjekk ut denne søte typen vi traff der:

Sosial Rundreise Ella

Little Adams Peak – Ella

Etter en rask innsjekk på “Ella Mount Heaven” reiste vi ut på en fjelltur. Det starter pent på grusvei og sti, gjennom irrgrønne teplantasjer. Her så vi mange damer som plukket de, og mange som kom gående nedover med tunge sekker etter endt arbeidsdag.

Etterhvert blir det litt brattere, og siste hundre metrene er det bratt steintrapp og sti, så her må en passe på hvor en setter beina. Belønningen kommer på toppen!

Sosial Rundreise Ella
I klarvær er utsikten spektakulær! Fjell på alle kanter. – I dag var forresten toppen mindre grønn enn vanlig. Det hadde nemlig vært en stor brann her, så nå var gresset brunsvidd og det luktet fortsatt brent.. I følge lokale ble brannen slukket allerede i går, og sannsynligvis gror det fort opp her i dette fruktbare landet! Fra toppen så vi også ned på kråkeslottet / hotellet vi bor på i natt “Ella Mount Heaven”.

Vi spiste middag samlet på hotellet på kvelden. Klokken rakk vel såvidt å passere ni før alle gikk på rommet. Det tar på å stå opp tidlig og ha fullt program hele dagen!   – men som tilbakemeldingene sier:   “det er verdt det”!

Les mer om Ella HER.

Gruppereise Juli, Dag 3:

Det er moro å kjøre tog på Sri Lanka.
Veiene er svingete opp og ned, hit og dit.
Og høylandet er helt vannvittig vakkert, og veldig grønt!

Dette er vel den korte oppsummeringen fra i dag.

gruppereise sri lanka togreise høylandet

Dagen i dag startet (heldigvis) litt senere enn i går.  Vi var ferdige med frokost, utsjekk og samlet i bussen til 08:30. På stasjonene i Ella, kom det blå toget ristende og tutende, og vi kom oss ombord.

Sosial Rundreise togreise høylandet

Vi hadde valgt andre klasse-billetter for å ha muligheten til å åpne vinduene og ta bilder underveis. Togsettet var nyere en forventet, og i vår vogn gikk det faktisk ikke an åpne dørene i fart. (dette er ellers vanlig i de fleste togsett).

Derfor måtte vi være ekstra kreative for å få takk de typiske “hodet ut av vinduet i fart – bildene”.

Men jammen fikk vi til det og!

En kan si at jernbanen er et av de tydeligste sporene etter britenes kolonitid. De trengte nemlig et effektivt transportmiddel blant annet for å frakte teen fra fabrikkene.
Underveis på dagens etappe kom det både litt regn og tåke, og når vi gikk av på stasjonen i Nano Oya (etter to og en halv times togtur) var det rett og slett kjempekaldt! Det var mye folk på toget denne dagen, så vi måtte gå noen hundre meter til bussen, og holdt på å fryse hjel!  Her ble vi heldigvis møtt av vår trygge sjåfør, Dilhan. Han tok oss med til Nuwara Eliya hvor i spiste på en restaurant med utsikt til innsjøen, Gregory Lake. Turens tregeste service her, men ok mat.

Les mer om å kjøre tog på Sri Lanka HER.

Gruppereise med besøk på tefabrikk på Sri Lanka

Deretter kjørte vi videre gjennom høylandet. Fortsatt vakkert, men nå inntullet i tåke! Vi var innom tefabrikken “Blue fields” og fikk en grundig demonstrasjon av prosessen fra tebusker til rykende varm te. Så nå har vi lært om de ulike tetypene, (BOP, BOPF, Pekoe,  osv) og helsefordelene av grønn og hvit te. Og selvfølgelig hadde de en butikk der også, slik at vi fikk kjøpt med oss en smaksprøve eller to til Norge.

tefabrikk Sri Lanka
Tefabrikk Sosial Rundreise Høylandet tefabrikk

Så ble det en ny transportetappe. Nedover mange høydemeter via svingete veier. Selv om veiene er smale, er det visst gooood plass til både grønnsaksboder og plantasjer i vegkanten!

Her opplevde vi  også blomsterselgernes beste salgstriks:

1. Stå å prøv og selg en fin blomsterbukett i en sving, da bussen vår kjører forbi,
  2. løp i full fart til neste sving, tilby samme blomsterbukett der
  3.  gjenta i sving , 3, 4, og 5.

Innen Sving 6 er nok blomstene solgt 😉  ……  800 rupees betalte jeg!

Det tok tid å kjøre i svingene med stor buss, så det var langt på ettermiddagen før vi var fremme i Kandy. Her ble det innsjekk på “Thilanka Hotel”.

Her skal vi være i to dager, det er bra å få litt mer tid på dette fine hotellet.

Vi har spist deilig middagsbuffet med turens beste dessertbord i kveld, så dette lover bra.

Gruppereise Juli, Dag 4:

En storby med en mektig historie

Kandy er den sjette største byen i landet i følge Wikipedia. Mens noen guidebøker teller Colombo sammen med alle nærliggende områder / “drabantbyer”, så er byen helt oppe på andre plass.

Kandy ligger 490 meter over havet, i innlandet, og er en tidligere hovedstaden. Byen har en rekke historiske og religiøse minnesmerker og symboliserer singalesisk storhetstid.

Det Kandyanske kongerike var den delen av Sri Lanka som holdt sin uavhengighet fra kolonimaktene lengst, inntil de overga seg i 1815 til britene. Kandy har siden 1988 vært på UNESCO sin verdensarvliste.

Midt i byen, ved tempelet, ligger en kunstig innsjø bygd av den siste kongen av Kandy, Vikramarājasimha.

Tanntempelet i Kandy: Sri Dalada Maligawa

Dalada Maligava (eller Dalada Maligawa) er et av Sri Lankas viktigste buddhistiske templer og pilegrimssteder.
Direkte oversatt fra singalesisk betyr Dalada Maligava «Tannens palass», men vi kan oversette det til Tannens tempel (eller The Temple of the Sacred Tooth Relic).

Kandy tempel tanntempel

Tempelet sies å oppbevare en av Buddhas hjørnetenner, som er en viktig relikvie for mange buddhister.
Tanna i Kandy skal angivelig ha blitt fraktet til Sri Lanka i det 4 .århundre av prins Danta og prinsesse Hemamālā. En indisk konge hadde bedt dem om dette for å beskytte tannrelikvien fra krigerske herskere som truet riket hans. Prinsessen skal ha gjemt tannen i håret sitt. På 1100-tallet ble tanna et palladium (beskyttelsesmiddel) for de singalesiske kongene.
Gjennom historien har relikvien skiftet tilholdssted etter hvor kongene hadde sin hovedstad, og den har hatt en viktig politisk betydning: Den som hadde denne, hadde makten over landet.
På slutten av 1500-tallet ble den flyttet til Kandy der den fikk sin hedersplass i sitt eget palass bygd av kongen.
Kandy tempel tanntempel

Tanntempelet i dag

Tre ganger om dagen utføres det ulike ritualer i tempelet. Hver onsdag er det også en symbolsk vask av tannen, i et spesielt hellig blomstervann. Dette vannet tror mange at kan virke helbredende og vannet blir derfor etterpå  delt ut blant de tilstedeværende.
En annen viktig hendelse, er den store festivalen, Esela Perhara som foregår hvert år i juli/august. Her tas tannen med ut i gatene, sammen med elefanter, dansere, trommere og flammeshow i en enorm parade som varer en hel uke!

Uten om dette holdes tannen innelåst, og som vanlig besøkende får du ikke sett snurten av den berømte tannen, kun det hellige rommet som omgir den.

Det vi derimot fikk se, var den utstoppede elefanten, Raje. Han tjenestegjorde i 50 år med parader før han døde, og har fått et eget lite tempel dedikert til seg.

Kandy tempel elefant

Edelstener på Sri Lanka:

Etter omvisning i tanntempelet dro noen av oss innom et “edelsten– museum”.

Sri Lanka er jo i tillegg til te og krydder, kjent for sine edelstener. Safirer, rubiner og månestein er kanskje de mest kjente herfra.

Her fikk vi skikkelig opplæring i gruvetradisjonen i landet, fremstilling av smykkesteiner og såklart tips til hvilke edelstener en burde kjøpe.

Edelstener smykker Sri lanka

De hadde laget en “gruve” her,  hvor vi over flere etasjer fikk demonstrert hvordan prosessen med å hente de edle stenene opp fra jorda foregår.

Noen av landets beste designere er ansatt her til å designe nye smykker og kreativ bruk av edelstener.

Dette var skikkelig arbeid hvor alt var håndlaget. Helt fra tegning, til sliping og utforming av smykkene.

Edelstener smykker Sri lanka

Her slipes smykkestenene til de rette sjatteringene og formene. Nitidig arbeid!

Til slutt ble vi såklart også vist gjennom butikken. Her var det rekke og rad med ulike smykker, edelstener, gull og sølv. – her lærte vi også at gullet som selges i Norge er 14 karat gull, her på Sri Lanka selges mest 18 karat gull og rent gull er 24 karat.

Jeg siklet lenge på en nydelig sølvring med månesteiner i, men klarte så vidt å la være å kjøpe noe..

Resten av gjengen var også på litt shopping og sightseeing nede i sentrum, før vi igjen møttes på hotellet.

Kandyansk danseshow

I kveld fikk vi også en dose kultur.

Nemlig et ekte tradisjonelt danseshow, fylt av rytmer, trommer, akrobatikk og ild!

Veldig moro å få med seg.

Kandyan Dance Show i Kandy Danseshow og gå på glødende kull.Kandyan Dance Show i Kandy Danseshow og gå på glødende kull.

Gruppereise Juli, Dag 5:

Etter nok en deilig hotellfrokost på Thilanka, sjekket vi ut og satte oss igjen i bussen.  Det er nå blitt den 13. juli og vi er på dag 5 av denne sosiale rundreisen på Sri Lanka.

Hinduistisk tempel i Matale..

Vi kjørte ut av Kandy og videre nordover. Det vil si at det raskt gikk ned fra høyden og vi var ned i lavlandet og det merket vi på temperaturen.
Ved byen Matale stoppet vi ved et Hinduistisk tempel. Rundt 20% av befolkningen på Sri Lanka er hinduistisk (mot 70 % buddhister).
Disse templene er fargerike, i blått, rødt, grønt med mer, og det er ofte mange ulike guder avbildet på utsiden.
Likeledes som i de buddhistiske templene må en kle seg etter reglene for å komme inn. Det vil si at en skal ha på seg klær som dekker knær og skuldre. Dette gjelder både menn og kvinner.

Krydder, urter og Ayurvedisk medisin

Neste stopp var ved en “Spice and Herbal Garden”. På Sri Lanka er det mye mer alminnelig kjent hvordan ulike planter og urter brukes forebyggende og helsefremmede. Etter hundrevis av år med et sterk ayurvedisk tradisjon, og først nylig bruk av “vestlig medisin” er det mye kunnskap om dette.  Dette er det spennende for oss å få et lite innblikk i.

Vi lærte blant annet om hvordan pepper vokser, hvordan det srilankiske Curry-pulveret lages og hvilke kremer vi burde kjøpe for ikke å få rynker.

En bonus var 10 minutter deilig rygg- og skuldermassasje fra Ayurvedia-studenter. Deilig!

Besøk på en krydderhage på Sri Lanka

OBS!  Prisene er høye på disse stedene. De tar seg godt betalt for å demonstrere og vise fram produkter, og noen opplever litt kjøpepress tilslutt.

Husk:

1. Det er lov til å kikke uten å kjøpe noen ting!
  2. Ikke kjøp mer enn du har råd til!

Besøk på en krydderhage hvor de selger helsesfremmende ayurvdisk medisin

Det er bare 75 km, og ca 2 timers effektiv kjøretid mellom Kandy og Dambulla.
Men med vår buss, program, lunsj og stopper underveis var klokka nesten tre da vi kom frem til hotellet Kassapa Lions Rock nær Sigiriya.
En sliten gjeng ble belønnet av synet av  “løvehodet” fra svømmebassenget. På toppen der skal vi i morgen!

The Golden Temple, Dambulla

Noen valgte å bli og nyte tiden ved svømmebassenget, mens resten tok turen til grottetempelet i Dambulla. Også kalt “The Golden Temple”
Dambulla Sri Lanka
Tempelet er et av syv steder på Sri Lanka som står oppført på UNESCOS verdensarvlsite.
Det er det største og best bevarte huletempel-komplekset på Sri Lanka, og ruver 160 meter over det ellers flate i landskapet. De mest kjente attraksjonene, er fem enorme grotter som inneholder statuer og malerier. Den eldste fra 100 år før kristus, altså over 2100 år gamle! De aller fleste statuene er relatert til Gautama Buddha og hans liv. Vi lærte også forskjell på de syv ulike tilstandene som Buddha er avbildet i.

Gruppereise Juli, Dag 6:

Sigiriya Gruppereise Sri Lanka

Løvehodet i Sigiriya

I dag besøkte vi et av de aller største severdighetene i landet: Sigiriya.
Et sted med historisk sus og en spennende skjebne. Vi hadde med en dyktig lokal guide, som kunne gi oss en god beskrivelse av hva som har hendt her de siste 1600 år.
På bildet fikk vi samlet hele gjengen før vi startet å gå opp trappene. Ni personer gikk helt til toppen av løvehodet. Imponerende innsats opp og ned 2500 trinn og knirkete metalltrapper langs fjellsiden!

Vi som tok det litt mer med ro, hadde også mye å utforske i området nedenfor de bratteste partiene. Sjekk ut dette kjempeekornet som fikk mat fra selgeren!

Sigiriya

Landsbyliv i Dambulla

Vi hadde en landsbytur med båt og oksekjerre for å komme tett på landsbylivet i Dambulla. Det er interessant å lære mer om hvordan folk lever enkelt, men godt her.

landsby Dambulla landsbyutflukt
landsby Dambulla oksekjerre landsbyutflukt

Etter båtturen over innsjøen, kom vi fram til et lite hus med jordgulv og vegger av kvist.

En koselig dame viste oss hvordan den tradisjoneller “Rice & Curryen” blir laget.

Her ble alt gjort på den tradisjonelle måten, men rasping av kokosnøtter, knusing av chili og blanding av maten i steinmorter utendørt. Maten ble kokt over ild i det enkle kjøkkenet.

Heldigvis fikk vi spise til slutt, og det smakte himmelsk. Ingenting slår hjemmelaget tradisjonsmat!

landsby Dambulla landsbyutflukt
landsbyutflukt Dambulla

Siste stopp for gruppereisen på Sri Lanka: Negombo

Derfra gjenstod siste etappe. En fire timers kjøretur til Negombo.

Dilhan (sjåføren) kjørte som vanlig rolig og sikkert i den kaotiske srilankaiske trafikken og vi kom trygt frem til strandbyen i vest.

Her sjekket inn på turens siste hotell “Paradise Hotel”. Planen nå er vel to veldig rolige dager før de fleste i gruppe vender snuten hjemover til Norge.

Gruppereise Juli, Dag 7:

En rolig dag i Negombo

Ikke noe organisert program i dag, men jammen går det an å finne på litt på sparket.

Negombo byr på mange restauranter, barer og spennende shopping. Her kan en for eksempel shoppe de siste gaver og souvernirer før hjemreise.

Etter de seks foregående dager med mye program og mange tidlige morgener, var det godt å sove litt lenger i dag. Sen frokost og noen timer på solsengen ved bassenget var også godt for slitne bein. Litt tid til å fordøye opplevelsen om alt vi har opplevd underveis er også lurt.
For meg er det veldig koselig å høre så mange fine tilbakemeldinger fra gjengen her.
Samtlige er faktisk enige om at det har vært en fin tur!

Vil du vite mer om Negombo?

Se gjerne denne guiden:

Negombo Sri Lanka
Forrige innlegg
flytte til Sri Lanka – Hvordan turte jeg det?
Neste innlegg
Wijaya Beach Sri Lanka

Relevante blogginnlegg:

Sri Lanka på sommeren

Sri Lanka på sommeren: Trincomalee

Reiser du til Sri Lanka på sommeren, så kan jeg anbefale et besøk til Trincomalee. Dette kjente turistmålet på nordøst-kysten byr på herlige, eviglange sandstrender og flere mulige aktiviteter for hele familien. Mellom juni og september, har østkysten det mest solrike og stabile været.🌴🏖️☀️ Mange av våre kunder ønsker å kombinere en av våre rundreiser,…
Høylandet på Sri Lanka

Det vakre høylandet på Sri Lanka

Høylandet på Sri Lanka er ubeskrivelig vakkert 💖⛰️ Fjell, fossefall og teplantasjer. Grønt i grønt så langt øyet kan se💚 Hvilke steder bør du få med deg i høylandet? De mest populære stedene å besøke i høylandet er nok Ella og Nuwara Eliya. Pilgrimsruten opp til Adam´s Peak er også et høydepunkt for de som ønsker å kombinere en fysisk…
Familieferie Sri Lanka rundreise

Familieferie 🇱🇰Sri Lanka.

Guri, Sven Ivar og deres tre døtre dro på familieferie til Sri Lanka desember 2019. Julefeiring hjemme i Oslo, ble byttet ut med sol, strand og spennende opplevelser på Sri Lanka 🌴🛺 Jeg spurte om jeg kunne få dele deres opplevelser med mine blogglesere. Og det fikk jeg! 😊Så her kommer deres egne minner fra…

4 kommentarer. Leave new

• Spennende å følge dere fra Trysil. Fantastiske bilder. ?

Svar
  • Hyggelig å lese bloggen og tenke tilbake på denne fantastiske turen! Vi hadde det helt topp. Sri Lanka har virkelig mye å by på. Vi opplevde det ene høydepunktet etter det andre. Det var naturopplevelser, storbyliv, severdigheter, innblikk i livet til lokalbefolkningen, deilig mat og fine, trygge hotell. Merete var en dyktig guide og alt ble ordnet og lå til rette for oss på hele turen. Bussjåføren var utrolig dyktig. Ikke minst var vi en veldig fin gjeng som dro på tur sammen! Gleder oss til å ta en ny tur til Sri Lanka. Vi er sikker på at Sri Lanka har mye mer å by på. Har du sett igjen blomsterselgeren, Merete? 😄

• […] Jeg har tidligere skrevet om Ella her: «8 dager på 5 hjul». og «Sosial rundreise Dag 2«. […]