Førjulstur til Colombo

I helga var vi på jentetur til Colombo 🌴🏙️ -Byen jeg har et hat-elsk forhold til

På den ene siden så er det trafikkaos, bråk og et uoversiktelig bybilde🤨 Men på den positive siden så er det spennende kjøpesentre og et utrolig utvalg av restauranter.

Her finner vi ALT vi ikke har i Hikkaduwa her! Denne gangen var målet: 1) Gå på KINO🥳 og 2) og finne spor av JULESTEMNING🎄 Og begge delene fikk vi til! PLUSS shopping, minispa og masse kvalitetstid med jentene. Jeg må innrømme at jeg har blitt bittelitt mer glad i Colombo etter denne helgen ❤️ (selv om jeg alltid gleder meg til å komme tilbake til stranda i Hikkaduwa☀️🌴)

Vi kjørte tog fra Hikkaduwa til Colombo. Med forhåndskjøpte 1.klasse-billetter (40 NOK) er den to timers lange turen riktig så behagelig. Sitteplasser i komfortable seter og air-condition. Noe helt annet en opplevelsen jeg har hatt tidligere med å stå som sild i tønne i timevis. Togreiser er litt sånn enten eller på Sri Lanka – det er greit å vite hvilke avganger og billettyper man skal kjøpe 😊👍

Vi bodde på Fairway Hotel – som ligger i gamlebyen og nær både togstasjonen (Colombo Fort) og flere av kjøpesentrene. Veldig fornøyd med det valget, vi var i gåavstand til mye – og en kort tuktuk-reise fra resten.

Og julestemningen fant vi nettopp på hotell og kjøpesentre 🎄Her er noen tips til deg:

• Kjøpesenteret One Galle Face hadde det fineste juletreet og den beste lekebutikken. Her var vi også på kino, i barnesal med sklie (!).
  • Hotellet Cinnamon Grand har nydelig juleutstilling i lobbyen hvert år. Kingsbury har veldig delikat pyntet fasade (så du trenger ikke betale 2.000 kroner natta for å bo på disse stedene for å få julestemning 😅
  • Reiser du med barn så er «food-courts» på kjøpesentrene genialt som lunsj eller middag. Dere kan velge mat fra hver sin favorittrestaurant – men allikevel spise ved samme bord. Veldig gull for oss med litt kresne barn – men som selv elsker å prøve nye smaker 👍 Den aller beste opplevelsen hadde vi på Colombo City Mall – så mye god mat i et veldig fint område🤩

Så kjøpesentrene reddet julestemningen i år 😂 Og sånt no ha´kke vi i Hikkaduwa!

Etter tre dager i storbyen fikk vi med oss en nordisk førjulsfest før vi vendte snuten hjemover. Den norske ambassaden i Colombo ble lagt ned i høst, noe som er veldig trist for oss som bor her! De har tidligere arrangert førjulsfest for nordiske borgere på Sri Lanka, og jeg trodde ikke dette ville bli noe av i år. Men den ambulerende sjømannspresten, Øyvind Aadland tok initiativ til en julefest arrangert med generalkonsulen Mano Sekaram.

Så da ble det juletre og julegaver (blant annet norsk julemarsipan!!) og til og med norsk julesang. Ungene var slitne og trøtte, så vi måtte reise tidlig og fikk ikke med oss hele festen – men veldig hyggelig var det ❤️🎄

Så turen til Colombo var veldig vellykket – og vi reiste tilbake til Hikkaduwa fulle av julestemning. Nå skal vi få til litt julepynt og godstemning på At Ease Beach Hotel – før vi går inn i årets fineste og travleste tid —GOD JUL!

Forrige innlegg
Kalpitiya: Kitesurfing og delfiner
Neste innlegg
🛜Internett på Sri Lanka

Relevante blogginnlegg:

Norlanka Travels har arrangert rundreiser på Sri Lanka i 10 år

Endelig en god sesong igjen 🙏

Vinteren 2024 har vært fantastisk for oss. Og nesten litt symbolsk er det nettopp i år 10 år siden vi startet å selge rundreiser på Sri Lanka. Med et slikt jubileum er det fint å mimre litt.  Dette har Norlanka Travels gjort siden 2014:  En av høydepunktene fra research-turene våre til høyre 👆 I 2014…
Internett på Sri Lanka?

🛜Internett på Sri Lanka

Den beste, tryggeste og rimeligste måten å komme deg på nett på Sri Lanka er å kjøpe et lokalt sim-kort. Dette gjør du veldig enkelt i ankomsthallen på flyplassen – eller i nærmeste by/tettsted.

Elefanter Sri Lanka

Elefanter på Sri Lanka

Det finnes mer enn 5000 ville elefanter på Sri Lanka, og du har stor sjanse til å få se noen av de i løpet av din ferie på Sri Lanka. Elefanter er enorme, kloke og flotte dyr. Jeg har vært fascinert av de siden jeg var liten, og har beviset på det tatovert på skulderen.…