Bawa Brief Garden arkitekt Sri Lanka

Bawas Brief Garden ved Bentota

I dag tok vi en søndagsutflukt til «Brief Garden» rett utenfor Bentota. Vi kjørte bil, og turen tok cirka en time og et kvarter.

På slutten før vi kom frem til hagen var det veldig smal og dårlig vei. Vi måtte kjøre sakte og stoppe mange ganger for å slippe forbi folk og andre kjøretøy.  Hadde vi visst det hadde vi nok heller kjørt tuktuk. Men frem kom vi ihvertfall.

Brief Garden BAWA Bentota

Brødrene Bevis og Geoffrey Bawa

Her bodde en gang Bevis Bawa, landskapsarkitekt (og broren til mer kjente arkitekt Geoffrey Manning Bawa). I huset finner du det typiske interiøret for «Tropisk Modernisme» som Bawa var kjent for. Huset er fullt av kunst, malerier, skulpturer og bøker.

I tillegg skinte det tydelig gjennom både fra bilder og fortellinger fra huspasseren, at brødrene Bawa var noe eksentriske og spesielle. Og muligens med en apetitt for litt for unge gutter….. Muligens litt tvilsomme greier som foregikk i dette huset i sin tid altså!

Brief Garden BAWA Sri Lanka arkitekt

Nydelig tropisk hage!

Bevis Bawa var som sagt landskapsarkitekt, så den enorme hagen var et eventyr å gå rundt i.

Etter Bawwas død i 1992 har stedet blitt godt tatt vare på av en «Garden Manager» og en drøss med ansatte så det er i god stand her. De tar i mot besøkende hver dag mellom 08:00 til 17:00 og slik tjener de også til vedlikehold (og vel så det). Her er det alle tropiske planter og blomster du kan tenke deg, fontener, hager og skulpturer. Skikkelig flott!

Brief Garden BAWA Bentota

Litt praktisk informasjon om Brief Garden

• Bentota ligger i unerkant av en times kjøretur fra Hikkaduwa.
  • Brief Garden ligger 15 minutter innover i landet fra Bentota Beach. obs! smal og dårlig vei, det er best å kjøre med tuktuk.
  • Det koster 1.000 LKR i inngang. Da går du i hagen på egenhånd og får en kort guidet omvisning i huset.
  • Åpningstider 08:00 til 17:00 hver dag.

Er du interessert i Sri Lankisk arkitetktur og fantastiske naturbilder?

Bøker om Sri Lanka- Bawa The Sri Lanka Gardens

Jeg anbefaler virkelig denne praktboka: Bawa: The Sri Lanka Gardens av David Robson.

Her finner du nydelige beskrivelser og bilder av landets nydelige natur. Dette er en bok som gjør seg på utstilling på et bord i stuen!

(Linken er affiliate fra Tanum. Takk for at du benytter deg av denne ved kjøp av boka 🙂  )

Bentota Rock Beach Restaurant

Vi hadde også planlagt å sjekke ut en av de mange restaurantene i Bentota-området for lunsj. I dag tok vi sjansen på å la Tripadvisor styre valget vårt, selv om jeg generelt er litt skeptisk til dette her på Sri Lanka (litt for mye historier om anmeldelser som er fake eller kjøpt og betalt).

Men «Bentota Rock Beach Restaurant» skuffet ikke! Stedet ligger nær Induruwa-stranda, og det er en enkel, rolig og godt vedlikeholdt  typisk strandrestaurant. Fisken og maten vi bestilte smakte ihvertfall supergodt! Så fem stjerner fra oss også 😉

Forrige innlegg
Wijaya Beach Sri Lanka
Neste innlegg
Batticaloa og et annerledes hotell

Relevante blogginnlegg:

Internett på Sri Lanka?

🛜Internett på Sri Lanka

Den beste, tryggeste og rimeligste måten å komme deg på nett på Sri Lanka er å kjøpe et lokalt sim-kort. Dette gjør du veldig enkelt i ankomsthallen på flyplassen – eller i nærmeste by/tettsted.

Førjulstur til Colombo

I helga var vi på jentetur til Colombo 🌴🏙️ -Byen jeg har et hat-elsk forhold til.  På den ene siden så er det trafikkaos, bråk og et uoversiktelig bybilde🤨 Men på den positive siden så er det spennende kjøpesentre og et utrolig utvalg av restauranter.  Her finner vi ALT vi ikke har i Hikkaduwa her! Denne…
Elefanter Sri Lanka

Elefanter på Sri Lanka

Det finnes mer enn 5000 ville elefanter på Sri Lanka, og du har stor sjanse til å få se noen av de i løpet av din ferie på Sri Lanka. Elefanter er enorme, kloke og flotte dyr. Jeg har vært fascinert av de siden jeg var liten, og har beviset på det tatovert på skulderen.…