backpacking maldivene

Backpacking Maldivene

Maldivene er ikke akkurat kjent for å være et backpacking-destinasjon.  Tvert i mot er det mer kjent for bryllupsreiser og luksusresort.

Er det mulig å reise på budsjett til Maldivene? Kan jeg reise på egenhånd som backpacker?

Dette skulle jeg finne ut av i 2013. Jeg hadde bestilt en livaboard dykketyr med MS Stingray. Deretter hadde jeg seks dager på Maldivene – helt uten planer.

Mitt første møte med Maldivene

Jeg har besøkt mange flyplasser rundt omkring i verden. Og de fleste er ganske like.
Male internasjonale flyplass derimot er annerledes. Veldig liten, og den hadde hverken minibank, billettsalg eller restauranter da jeg var der i 2013.
Men det største sjokket kom da jeg gikk ut fra flyplassen.
I Maldivene er taxikøer og eksos byttet ut med ventende båter og krystallklart vann.
Bildet under er tatt 5 meter fra utgangen av den internasjonale flyplassen:
Maldivene flyplass

En liten forsmak på hvor fantastisk Backpacking på Maldivene skulle bli!

Backpacking eller luksus på Maldivene?

• Maldivene er en stat med 1192 øyer.
  • Maldivene ligger 650 km sørvest for Sri Lanka.
  • Hovedstaden heter Male.
  • Flyplassen ligger på en annen øy:  Hulhule.

Maldivene Backpacking eller luksus
  • Det er forbudt å ha med alkohol inn i landet.
  • På de offentlige øyene er det strenge regler ift badetøy og alkohol.
  • På resortøyene gjelder egne regler.

Slik var min opplevelse av Backpacking på Maldivene:

Jeg hadde en uke med herlige dykk på livaboard båten M/S Stingray bak meg. Nå stod jeg praktisk talt på kaia med sekken på ryggen og ville se mer av denne fantastiske øystaten.

Litt research hadde jeg gjort. Jeg visste at jeg ikke hadde budsjett til å reise til noen resortøy. En natt på hotell her var nok til å sprenge budsjettet jeg hadde for to ukers reise!

Jeg visse at det gjaldt å komme seg til lokaløyene.  Her er prisnivået overkommelig, og kanskje kunne jeg få sett det ekte og genuine av Maldivene?

Mellom øyene kan du reise med offentlig ferger eller hurtigbåt som kalles dhoni. Den første øya jeg reiste til var Male.

Hovedstaden Malé på Maldivene.

Jeg startet med å utforske hovedstaden Malé. Den lille øya er kun 1,7 km lang og en km bred. Her er hoveddelen av Maldivenes befolkning, 100.000 mennesker pakket sammen.

Her så jeg presidentpalasset, moskeer og et fiskemarked. Det var interessant å se kontrasten fra de små palmeøyene vi hadde reist forbi under dykkeferien, men ellers gjorde ikke byen noe særlig inntrykk.

Det er ikke her du vil tilbringe ferien din, for å si det slik.

Fiskemarked Male Maldivene

Hulhumalé for en natt.

Den første natten overnattet jeg på naboøya Hulhumalé. Hele stedet kan sies og ha et kunstig, nøye planlagt preg.
Enorme sandmasser har blitt fraktet hit i båter for å lage øya.   Først og fremst for å dekke behovet for mere landområder til boliger og turisme.
Det er også viktig å vite at på en del lokaløyer er det forbudt å bade i bikini og badedrakt. Dette står det tydelig skilt om. Jeg hadde tynn dykkedrakt med meg, så badet med den og det var helt ok. Men andre kan kanskje synes det blir veldig rart å bade med klær!
På kvelden hadde jeg avtalt å møte et danskt par jeg ble kjent med på dykkebåten. Vi delte en bedre middag og drakk brus.
Men klokka  22 var det ingenting annet å gjøre enn å legge seg på hotellrommet for en god natt søvn.

Hulhumale strand Maldivene

Det går lokalferger mellom alle øyene til nogenlunde faste tider.

Jeg hadde valgt meg ut lokaløya Rashdoo som jeg reiste til neste morgen. Det tok to og en halv time med ferje å reise dit.

Lokaløya Rashdoo

Rashdoo er en koselig liten øy, bestående av et lite bysentrum med egen skole, sykehus og moské.

De dagene jeg bodde der så jeg bare to andre turister, så jeg følte meg ganske  så eksotisk. På gjestehuset jeg bodde (bilde under) var jeg den eneste gjesten, og ble derfor vartet opp etter aller kunstens regler.

Jeg betalte 200 kroner natten for et rom med frokost.

Rashdoo Maldivene Backbacker

Ellers mener jeg personlig at den definitivt beste opplevelsen i landet får du under havoverflaten.
Er du på Maldivene så må du dykke og snorkle!
Rett utenfor Rashdoo er det et kjent dykkested med mye hammerhai.
Og ellers snorklet jeg på egenhånd i husrevet rett utenfor strankanten. Og det innfridde virkelig. Det er ikke mange steder i verden du får sett både skilpadder,  rokker og morene-åler rett fra land.

Dykking backpacking
Det du må være klar over før du besøk en lokal øy er å følge de gjeldende lover og skikker.
– Husk å kle deg anstendig, klærne bør dekke skuldre og knær.
– Skal du bade eller sole deg, må du bruke shorts og t-skjorte.
– Alkohol er strengt forbudt å både ta med inn i landet og å selge eller kjøpe.
Noen unntak finnes.
På noen lokaløyer finnes det såkalte «Bikini Beach», der du som navnet tilsier kan bruke badetøy. Det arrangeres også båtturer ut fra øyene der det selges alkohol. Og på de luksuriøse resort-øyene gjelder helt andre regler. Her kan du kle deg som du vil, og drikke det du vil!
Rashdoo Backpacker Maldivene

Backpacking blir nok populært på Maldivene også.

Oppsummert kan jeg si at det går fint an å reise på budsjett som backpacker på Maldivene. Å reise rundt med ferge mellom øyene i nærheten av Malé går helt smertefritt.
I tillegg er engelskkunnskapen blant de unge i landet god, så det er sjelden noe problem å gjøre seg forstått.
Men vær forberedt at prisnivået på overnattinger ligger over gjennomsnittet for resten av Asia.
Er du ute etter typisk sosiale backpackerhosteller og livlige strandfester er du definitivt på feil sted.
Men Maldivene er virkelig et av de nydeligste steder i verden, så jeg ser ikke bort ifra at backpackerne sakte men sikkert vil innta landet.
Kanskje vil myndighetene etterhvert fire litt på de strenge reglene sine for å gjøre det mer fristende også?
Det blir spennende å følge utviklingen på Maldivene.
En ting er sikkert, jeg skal definitivt tilbake!

Hulhumale Backpacker Maldivene

Å reise alene kan by på problemer.

Helt smertefritt gikk allikevel ikke turen for mitt vedkommende.
Siste kvelden på Rashdoo, var jeg i full gang med å pakke sekken min da det banket på døra. Resepsjonisten på gjestehuset mitt kunne fortelle meg at fergen ikke ville gå som planlagt neste morgen. «The boat is broke».
Deretter ble det litt av en utfordring å komme seg fra Rashdoo og hjem til Norge. Det tok to ekstra døgn, to nye kjøpte flybilletter og en tur med sjøfly!
Maldivene

Vil du lese mer om mine opplevelser på dykkebåten MS Stingray, så finner du det under:

liveaboard dykking Maldiene
Forrige innlegg
Livaboard dykking Maldivene
Neste innlegg
Hvordan realisere reisedrømmen?

Relevante blogginnlegg:

snorkle skilpadder hikkaduwa

Snorkle med skilpadder i Hikkaduwa

Her får du mine tips til hvor og  hvordan du kan snorkle med skilpadder i Hikkaduwa. Hikkaduwa har en nydelig strand, koselige restauranter og mange aktiviteter. Surfing, dykking, elvebåtsafari og mye mer. En ting du virkelig må få med deg er snorkling med skilpadder i Hikkaduwa. En fantastisk opplevelse! Men først,  se gjerne denne videoen…
liveaboard dykking Maldiene

Livaboard dykking Maldivene

Maldivene er drømmedestinasjon for deg som er interessert i dykking, og livaboard er den beste måten å gjøre det på! Se for deg å bo 7 dager på en båt i et tropisk paradis. Tre ganger om dagen dykker dere og kan se haier, rokker, stimer av fisk og et av de mest fargerike korallrev…
dykk nummer 100

Dykk nummer 100! – i Hikkaduwa på Sri Lanka

Blogginnlegget Dykk nummer 100 skrev jeg i Hikkaduwa i februar 2013. Jeg var skikkelig hektet på dykking denne tiden. Jeg elsket å blåse bobler under vann. Og jeg elsket å se på det spennende marine dyrelivet. Dette skrev jeg på den tiden: Dykk nummer 100 på Sri Lanka!   Det har blitt en del dykk på…

3 kommentarer. Leave new

• Veldig bra å lese om noen som opplever Maldivene på en litt annen måte! Dykking er fantastisk og med så variert liv rett utenfor strandkanten blir det ekstra spennende. Vi har hatt samme opplevelsen på Tonga og Maui. Man trenger nesten bare en dykkermaske og et par svømmeføtter så er man klar 🙂

Svar
  • Merete Lund
    14/04/2013 20:34

Ikke sant! Jeg trives ihvertfall fortsatt best med å organisere turen min på egenhånd. Da kommer en deilig frihetsfølelse med på kjøpet : )

Svar
  • Jeg slenger meg med kommentaren over! Har alltid hatt lyst å oppleve Maldivene selv, men har sett for meg at lommeboken måtte være temmelig tykk før det kunne skje. Godt å vite at det finnes alternativer! Hørtes forresten gøy ut med sjøflyet også! Selv om det kanskje var litt stress i forkant 🙂